Review: Chief, 7 Years Bad Luck en Leagues Apart in Lokaal

Het was alweer een tijdje geleden dat de laatste punkavond in Lokaal was, maar afgelopen dinsdag was het eindelijk weer eens zo ver. Onder het genot van een lentebokje hebben we kunnen kijken naar de bands Chief uit Liverpool, 7 Year Bad Luck uit Salzburg en Leagues Apart uit Manchester.

Chief mag de avond aftrappen en beginnen meteen energiek. Zo energiek dat de podiumdelen alle kanten opschoven en de bandleden ze om de paar minuten weer tegen elkaar moesten trappen. Hoewel het drumstel daardoor af en toe half uit elkaar viel, rammelde de drummer ongestoord verder als iemand uit het publiek zijn bekken of tom weer op z’n plaats zette. Als eerste band is het altijd lastig om het publiek aan de gang te krijgen en dat is ook bij Chief geen uitzondering. Het grote gros blijft rustig kijken met een biertje in de hand en schud af en toe met het hoofd bij de opzwepende stukken. De nummers van Chief vragen er om om meegezongen te worden. Helaas waren er niet genoeg trouwe fans aanwezig die dit konden doen, maar dat maakt de nummers er niet minder aanstekelijk op. Daarnaast heeft deze band ook echt wat te melden. Tussen de nummers door vroeg de zanger aandacht voor een protesteerder die tijdens een G20 top is doodgeslagen door politieagenten.

De tweede band op de avond is 7 Years Bad Luck uit Oostenrijk, die maar besloten hebben om voor het vervelende schuivende podium te gaan staan in plaats van er op. Alhoewel ze een prima show spelen valt het een beetje in het niets in vergelijking met Chief. De band is lang niet zo energiek en de nummers zijn minder aanstekelijk. Misschien had deze band beter kunnen openen, want mijn aandacht was snel vervlogen naar andere dingen.

Bij Leagues Apart barst het feest pas echt los. Nog nooit eerder heb ik meegemaakt dat er werd gecrowdsurft in Lokaal. En ook niet door een persoon, maar bijna iedereen heeft wel een keer bovenop de handen van de rest van het publiek gelegen. Ook deze band speelt punk die bij iedereen aanslaat en weten een pakkendere set neer te zetten dan hun voorgangers 7 Years Bad Luck. De drummer, die overigens ook de gitarist van Chief is, ramt er energiek op los en laat weinig steken vallen. En aan de rest van de band valt ook niet veel negatiefs te zeggen.

De human pyramids, crowdsurfende mensen en goede punkbands maken deze avond er een om niet snel te vergeten. Ik kan dan ook niet wachten tot de volgende punkdinsdag in Lokaal, die gehouden zal worden op 17 mei. De bands Bad Ideas, Cynics en Translated zullen daar spelen, maar hebben de lastige taak om het feest van afgelopen dinsdag te evenaren of overtreffen.

Tekst: Bert Hekman

Bert Hekman | maandag 25 april 2011, 18:28 | comments 1 | categorie Reviews | share on facebook share on twitter share on hyves