Review: Leagues Apart, Dear Hearts en Facepalm in Lokaal

Dinsdagavond, de keuze was er tussen Champions League voetbal en punkbandjes in Café Lokaal. Deze keuze was vrij snel gemaakt, Café Lokaal is de plek om deze avond te wezen! De bands Dear Hearts (BE) en Facepalm (NL) stonden voor de eerste keer in het café en de band Leagues Apart (UK) hebben we vorig jaar mogen aanschouwen tijdens een geweldige optreden.

Facepalm
De avond werd geopend door de jongens van Facepalm. Dit was ook de enige regionale band van de avond. Bij binnenkomst bleek de band net klaar te zijn met spelen.  Er is daarom helaas weinig te schrijven over deze band. We hopen deze jonge grungeband uit Castricum tijdens een volgende optreden te ontdekken.

Dear Hearts
Vervolgens speelde de band Dear Hearts uit België. De band speelde punkrock, waarbij het tempo soms wat hoger mocht. De show begon wat rommelig, dit gitarist leek zo nog wat te moeten wennen aan zijn gitaar (enkele uren voor de show aangeschaft) en de bassist leek nog wat in te moeten komen. Echter werd dit snel opgepakt en speelde de band de set sterker af. De catchy rifjes klonken goed in het gehoor, waarbij de bassist een groot aandeel had. De Belgen stonden er duidelijk met veel plezier.

Tussen de nummer door vond er een goede interactie plaats met het publiek. Grappig was om te zien dat iemand (we zullen geen namen noemen) uit het publiek een nummer ging aftikken, terwijl de band hier geen weet van had. Na twee aanslagen stopte de gitaristen met spelen en werd er verontwaardig gekeken naar de drummer. De sympathieke Belgen speelde de set keurig af, Dear Hearts was voornamelijk leuk om te horen.

Leagues Apart
Tot slot stond Leagues Apart uit Manchester klaar om te spelen. De band heeft vorig jaar al het Café plat gespeeld en had dus geen gemakkelijke opgave. Aan het begin was al duidelijk dat het publiek het optreden van vorig jaar niet was vergeten. Het was weer één groot feest in Lokaal. Tijdens het optreden vonden er veel dancemoves plaats. Zo zagen we een menselijke piramide, mensen die gingen crowdsurfen, de move van zanger Rinus en ga zo maar door. Niet alleen het publiek werd hierbij betrokken, maar ook de gitaristen moesten er aan geloven om te crowdsurfen. Tijdens het crowdsurfen speelde de gitaristen overigens “gewoon” door. Één van de gitaristen zei zo ook dat hij niet precies wat hij hier meemaakte.

Door het grote feest in de zaal, leek het minder belangrijk wat de band speelde. Echter als er naar de band geluisterd werd, hoorde we een pakkende punkband met een energiek tempo. De drummer ramde goed op zijn drumstel los en de (bas)gitaarriffs zijn goed! Dit verklaarde grotendeels ook waarom de band nu al twee keer Café Lokaal heeft plat gespeeld. Tegen het einde van de set volgden er twee verrassende nummers. De bassist begon voor de grap 2 Unlimited – No Limits te spelen en het publiek nam dit over. De gitarist en drummer gingen hierin mee, maar de zanger moest er niks van weten. Vervolgens begon de bassist een nummer van Dr. Dre te spelen. De zanger bleek dit leuker te vinden en begon het nummer mee te zingen.

Tot slot werd er nog van bassist geswitcht, waarna er nog twee nummers klonken voordat de band uit Manchester klaar was. Een sfeerimpressie van de avond is te vinden in het volgende filmpjeLeagues Apart had voor de tweede keer een goede set neergezet in Café Lokaal!

De volgende show in de buurt van North Empire Bookings wordt gehouden in Café Asgard op vrijdag 11 mei. Op deze avond zullen de bands Crazy Arm (Punkrock uit Plymouth, UK), The 20 Belows (Punkrock uit Kopenhagen, DK) en Against All Odds (Stamprock uit de IJmond) het podium betreden. Zoals de heren van North Empire altijd zeggen… Komme potverdomme!

Tekst: Thomas Stoker

Bands

Thomas Stoker | woensdag 25 april 2012, 14:42 | comments 0 | categorie Reviews | share on facebook share on twitter share on hyves