Review: The Cut/Up, Bivouac en Against All Odds

Voor de tweede keer dit jaar staan er weer bandjes in rockcafé Asgard. Deze keer is het de beurt aan Against All Odds (stevige politiek getinte rockband uit de IJmond), Bivouac (alternatieve rockband uit de IJmond) en The Cut/up (indie band uit Amsterdam).

De avond wordt geopend door de uit Amsterdam komende indie band The Cut/up. De band begint pas te spelen als het drukker is in de kroeg. Helaas begint het eerste nummer met een technisch probleem waardoor de zanger niet te horen is in de zaal. Zodra dit het weer werkt is gelijk te merken waar deze band voor staat. De uitstaling van de band is verschillend. De gitarist zou zich bijvoorbeeld wat meer naar het publiek kunnen richten, terwijl de zanger hier volledig mee bezig is. Aan de bassist is te zien dat hij zelf lekker mee rockt met de muziek en laat zijn bas goed horen aan het publiek. The Cut/up is een band die nog niet lang bestaat, maar als de strakheid verbeterd wordt kan dit nog een band worden waar we meer van gaan horen.

Na een korte ombouw staat de IJmondse band Bivouac op het podium. Het eerste dat opvalt is dat deze band hard wil spelen, daarmee doelend op het volume. Aan vele gezichten in het publiek is af te lezen dat het volume dus wel een tikje omlaag mocht. Bivouac speelt een strakke en vloeiende show, waarbij mooie gitaarakkoorden worden afgewisseld met een rockende bas. De drummer ramt er goed op los en de zanger zorgt voor het vermaak tijdens de nummers, maar ook tussen de nummers door (wat was de beste snackbar ook al weer in de IJmond?). Al vrij vroeg tijdens de show worden de nummer What Matters Most en Waking Up Dead gespeeld (zijn overigens te downloaden van hun site), wat gelijk de toon zet voor de rest van de set. Bivouac is een band die al een paar jaar bij elkaar is en hopelijk nog vaker op het podium zal staan in de IJmond.

De afsluiter van de avond begint om 24.00uur met hun optreden. Het begint energiek en wil gelijk het publiek mee krijgen. Toch valt het op dat het publiek hier zelf niet geheel in loskomt, mensen blijven vooral kijken. Er is te weinig beweging voor het podium te zien. Na een paar nummers begint er toch beweging te komen in de zaal. Helaas bleef het bij één persoon die het gehele optreden daar heeft staan dansen tot groot vermaak van het overige publiek. Het volume staat bij Against All Odds ook zachter wat het prettiger maakte om naar te luisteren. De band probeert zo strak mogelijk over te komen, wat helaas tegen het einde van de show minder goed ging. De energie is voornamelijk waarneembaar bij de drummer en bassist. De beide gitaristen zijn bezig met hun gitaarspel en rocken er ondertussen goed op weg. Against All Odds moet nog hard werken om tijdens de Rob Acda Award Finale op 8 april een perfecte show neer te zetten.

Tekst: Thomas Stoker

Bands

Bert Hekman | maandag 07 februari 2011, 09:39 | comments 0 | categorie Reviews | share on facebook share on twitter share on hyves