Review: Feast, Izegrim en Entombed in het Patronaat

De Amerikaanse Christelijke radiopresentator Harold Camping voorspelde dat op 21 mei Jezus zou terugkeren op aarde en dat dat gepaard zou gaan met enorme aardbevingen die de wereld zou doen vernietigen. Om deze gebeurtenissen in te luiden speelde de bands Feast, Izegrim en Entombed die avond in het Patronaat.

Feast
Een aardbeving was ook zeker te voelen in de vorm van een muur van geluid. De Beverwijkse sludgeband Feast produceert duistere klanken met repetitieve stukken die lekker uitgerekt gespeeld worden. Een gemiddeld nummer van deze band duurt dan ook zo’n acht minuten. Door het rode licht van achter en veel rook zag je vooral de silhouetten van de bandleden, wat nog een beetje extra aan de sfeer toevoegde. Het genre en het hoge volume zorgde er wel voor dat sommige mensen het niet helemaal konden waarderen en vroegtijdig de zaal uitliepen, maar het grootste deel van het publiek vermaakte zich prima en stond te headbangen. De show werd beëindigd door een minuten lange soundscape, geproduceerd door de twee gitaristen die hun gitaren tegen hun versterker aan hadden gezet en met hun effecten zaten te rommelen. Een vette en lekker duistere show dus.

Izegrim
De Zutphense metalband Izegrim gaat al heel wat jaren mee (sinds 1996) en valt meteen op door de gruntende en bassende zangeres. Deze band gooit het met hun trash metal over een hele andere boeg dan hun voorgangers en trekken daarmee ook een ander soort publiek aan. Toch komt de zaal niet echt los op deze band. Er word wel flink geheadbanged en de bandleden proberen nog de zaal wat meer op te jutten door tussen elk nummer door een devil’s horns te maken, maar van een pit valt niet te spreken. Door de ietwat statische performance is de band niet bijster interessant om naar te kijken, maar muzikaal zit het echter wel goed in elkaar en de strot van de zangeres is ook een fijn geluid om naar te luisteren.

Entombed
De heren van Entombed zijn misschien wat aan de oude kant, ze weten in ieder geval wel hoe ze een goed feestje moeten bouwen. Binnen de kortste keren is er al een flinke pit aan de gang. De muziek van deze band is lekker simpel en strak en de band laat een goede presentatie zien. Iets wat je ook eigenlijk wel mag verwachten van een band die al 24 jaar bestaat. Er is dan ook bijna niks aan te merken op deze veteranen die gewoon een prima strakke show neerzette.

De wereld is in de tussentijd niet vergaan, maar een soundtrack voor de apocalyps is er zeker gespeeld in het Patronaat. Drie prima bands, die misschien niet zo handig bij elkaar geplaatst zijn vanwege de verschillen in genre. Desalniettemin zijn we benieuwd wat we de volgende keer in het Patronaat te zien krijgen bij de volgende judgement day!

Tekst: Bert Hekman

Bands

Bert Hekman | maandag 23 mei 2011, 17:05 | comments 0 | categorie Reviews | share on facebook share on twitter share on hyves